Historia

1997

Brorssons Racing bildades 1997 under ledning av Thomas Dahlgren.

Eje Malm engagerades för att sköta cateringverksamheten, men fick snart större uppgifter. Han blev teamchef och till säsongen 1998 tog han över driften av stallet.

Björn Wirdheim vann den skandinaviska serien i Formel Ford 1997 och tog steget till Formel Audi Palmer i England. Det var början på en karriär som ledde till ett kontrakt som testförare i Jaguars Formel 1-team 2004.

Jens Edman vann JTCC 1997. Efter halva säsongen 1998 erbjöds han en fabrikssits i Volvos STCC-team. Han nappade givetvis och kör nu framgångsrikt i den danska DTC-serien.

Robert Dahlgren började en karriär i Formel Ford som skulle leda honom ut till en mycket framgångsrik internationell karriär.

FACIT 1997 KLASS
1) Jens Edman JTCC
1) Björn Wirdheim Formel Ford, Sverige
4) Robert Dahlgren Formel Ford, Sverige

Dahlgren, Edman och Wirdheim

1998

Robert Dahlgren vann allt som gick att vinna i Formel Ford 1998.

Med Eje Malms hjälp fick han en plats i Alan Menus Formel Ford-team i det brittiska mästerskapet.

Robert Björkman var en av de yngsta i Formel Ford och började en framgångsrik karriär i teamet

Jens Edman fick mitt under säsongen ett erbjudande från Volvo att bli fabriksförare i deras STCC-team. Han var inte sen att tacka ja.

FACIT 1998 KLASS
1) Robert Dahlgren Formel Ford, Sverige, Skandinavien, NM
6) Tobias Klintheim JTCC
8) Jens Edman JTCC
10) Robert Björkman Formel Ford, Sverige, Skandinavien

Björkman, Dahlgren och Edman 

1999

Stallets facit från säsongen är imponerande. Inte en totalplacering utanför pallen i någon av de åtta serier förarna Robin Rudholm, Tobias Klintheim och Robert Björkman kört.

Brorssons Racing har gjort “rent hus” i Nordiska mästerskapet, junior-SM och de cuper som Formel Ford och JTCC omfattas av. Fem titlar och tre bronsplatser. Rekord!

FACIT 1999 KLASS
1) Robin Rudholm Formel Ford, JSM, CUP, NM
1) Tobias Klintheim JTCC, CUP
3) Robert Björkman Formel Ford, JSM, CUP, NM

Klintheim, Björkman och Rudholm

2000

Tobias Klintheim får lägga silvermedaljen bredvid guldmedaljen som han vann förra året i JTCC-klassen. Imponerande att slåss om medaljerna i två helt olika bilklasser!

Nykomling i JTCC, Daniel Andersson, klev från ingenstans rakt in i toppgänget. Tre andra platser under sin första säsong.

Oscar Palm har haft otur i avslutningarna i Formel Ford-racen. Men ett antal banrekord har han satt som står kvar i rekordböckerna.

FACIT 2000 KLASS
2) Tobias Klintheim Formel Ford, JSM
5) Daniel Andersson JTCC, JSM
7) Oscar Palm Formel Ford, JSM

Andersson, Palm, Klintheim ch Johan Thorén

2001

Daniel Andersson bjöd på spänning ända in på mållinjen i JTCC-klassen. Nio segrar blev det, fler än någon annan förare sedan klassen startade 1997 och det under sitt andra år som racingförare!

Magnus “Kotte” Granqvist har gett “styling” en ny betydelse. Han och Robert Gustafsson har varit både publikmagneter och färgklickar hos oss och på alla gridshower.

Jimmy Jacobsson hittade snabbheten i slutet av säsongen i den nya Formel Fordklassen Zetec.

FACIT 2001 KLASS
2) Daniel Andersson JTCC, JSM
9) Jimmy Jacobsson Formel Ford, SM
12) Magnus “Kotte” Granqvist Synsam Trophy SS600

2002

Efter en fantastisk säsong har Cooper Ejes Racing återigen visat att de verkligen gör skäl för namnet ”Talangfabriken”.

Teamets två förare Mårten Sahlström och Daniel Andersson visa upp ett facit på 19 pallplatser varav 6 segrar i Volvo S60 Challenge.

För teamets S40-förare Björn Carleflod var årets säsong den första i ”riktig” bil, efter åtta säsonger i Karting.

FACIT 2002 KLASS
2) Mårten Sahlström Volvo S60 Challenge
3) Daniel Andersson Volvo S60 Challenge
9) Björn Carleflod Volvo S40 Challenge, JSM

Cooper EJEs Racing

2003

Med en ny partner i teamet, Interwheel, var målen högst ställda.

Teamets S60-förare, Mårten Sahlström slutade på en total tredje plats efter stora motorproblem i början av säsongen.
Daniel Andersson slutade på en total fjärde plats där fördelningen av topplatserna avgjordes i finalracet på Mantorp.

För teamets S40-förare Björn Carleflod slutade JSM-serien med en total sjunde plats.

2004

Siktet var inställt på STCC och till säsongen 2004 skedde detta genom ett samarbete med Opel Team Sweden (OTS).

Förare var norrmannen Tommy Rustad. Inför finalen hade han chans att ta en bronsmedalj, men det hängde inte bara på Tommy, utan på konkurrenternas placering. Tommy fick bryta andra finalracet och slutade på en total 5:e plats i mästerskapet.

Björn Carleflod körde om JSM i enhetsklassen Volvo S40 Challenge. Även Björn hade chans på en total 3:e plats i mästerskapet, men hamnade precis utanför pallen med en total 4:e plats i mästerskapet

2005

En ny klass introduserad till denna säsong, JTCC (Junior Touring Car Championship). Givetvis var EJEs Racing med på starlinjen med tre förare. Mårten Sahlström, Mikael Karlsson och Linda Danielsson.

De tre Suzuki Ingis-bilarna hängde inte riktigt med i toppen på grund av minde motorer än vad regelementet tillät, men det blev några placeringar som nosade på pallplatser för Mårten Sahlström.

I MC-klassen mönstrade man två förare, framtidslöftet Filip Backlund och Marcus Johansson.

FACIT 2005 KLASS
10) Mårten Sahlström JTCC, JSM
14) Mikael Karlsson JTCC, JSM
21) Linda Danielsson JTCC, JSM
7) Filip Backlund SS600, SM
22) Marcus Johansson SS600, SM

2006

Mårten Sahlström försvarde teamts färger JTCC-klassen i en av teamets Suzuki Ignis. Den andra hyrdes ut under säsongen. Med uppdaterad bil var Mårten åter igen med och slog om segrar och pallplatser och säsongen slutade med ett SM-brons.

Björn Carleflod kom sent in i JTCC-klassen. De första racen hyrde han en bil och tog bl a en andraplats. Under resten av säsongen utvecklade han en ny Renault Clio och slutade på en 12:e plats i SM-tabellen.

Teamets MC-förare är värmlänningen Jörgen Larsson. Efter en resultatmässig berg och dalbanan under året slutatde han på en 6:e plats i tabellen.

2007

Till säsongen 2007 tog EJEs Racing klivet tillbaka till STCC-klassen. Detta skedde genom ett samarbete med Joakim Frid ,som vann privatförarcupen Caran Cup 2006 i en BMW och nu skulle försvara den titeln.

Till årets säsong hade han bytt från bakhjulsdrift till framhjulsdrift, genom den Opel Astra han körde för att försvara sin titel. Efter en spännande säsong lyckades han med bedriften och STCC-finalen blev en stor uppvisning, där märkeskollegan Tommy Rustad vann och ”Jocke” tog en total fjärdeplats i finalracet.

För Björn Carleflod innehöll JTCC-säsongen bara elektroniska problem i Renault Clion och han kom bara till start i två tävlingar under säsongen.